Jazz z Wami na Chmielakach Krasnostawskich pojawi sie z Wojciechem Karolakiem Trio, największym wirtuozem organów Hammonda w Europie, pianistą, kompozytorem aranżerem i legendą polskiego jazzu. Liderowi towarzyszyć będą Tomasz Grzegorski na saksofonie tenorowym oraz Arek Skolik na perkusji. Zespół zaprezentuje standardy jazzowe w mistrzowskim wykonaniu.
Wojciech Karolak (ur. 28 maja 1939 w Warszawie) – polski muzyk jazzowy, pianista, kompozytor, saksofonista altowy i tenorowy, aranżer, wirtuoz organów Hammonda. Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1956 w utworzonym przez siebie zespole dixielandowym. Jako saksofonista rozpoczął działalność dwa lata później, będąc członkiem zespołu „Jazz Believers”, w którym grali m.in. Andrzej Trzaskowski, Krzysztof Komeda i Jan Ptaszyn Wróblewski. W latach 1959-60 występował w „The Wreckers” Trzaskowskiego. Jednocześnie grał w zespołach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego Matuszkiewicza. W 1961 porzucił działalność saksofonisty i poświęcił się wyłącznie pianistyce. W 1962 założył, wspólnie z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim, własne trio – The Karolak Trio, z którym nagrał swoją pierwszą autorską płytę. W latach 1963-66 współpracował z zespołem Polish Jazz Quartet Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1966 do 1973 przebywał w Szwecji. W okresie tym grał w różnych zespołach, współpracując także z Michałem Urbaniakiem, z którym występował m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Po powrocie do Polski, w latach 1973-78 był członkiem zespołu Wróblewskiego – „Mainstream”. Współpracował również z Czesławem Bartkowskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Jarosławem Śmietaną oraz Studiem Jazzowym Polskiego Radia. W 1979 postanowił ograniczyć działalność koncertową i poświęcić się komponowaniu. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony – Marii Czubaszek. W latach 1980. powstały większe formy – suity, muzyka do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe. Wojciech Karolak do działalności koncertowej powrócił w 1984, występując w triu Szukalskiego i Bartkowskiego. Z muzykami tymi nagrał płytę długogrającą „Time Killers”, uznaną przez magazyn „Jazz Forum” za najlepszą płytę jazzową lat 80. W następnych latach nagrywał dla Polskiego Radia, a także dla zagranicznych firm fonograficznych. W 1995 wraz z Piotrem Baronem i Zbigniewem Lewandowskim założył The High Bred Jazz Trio. Współpracował również z zespołem Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. W 1998, z okazji 40-lecia swej pracy artystycznej, wystąpił ze specjalnym jubileuszowym koncertem podczas Jazz Jamboree. W ankietach magazynu „Jazz International” w latach 1973-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu „Jazz Forum” wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer (w latach 1983-86) i organista (1983-88, 1990 oraz 1992-2001). W 2007 otrzymał „Mateusza” – Nagrodę im. Mateusza Święcickiego za całokształt twórczości, przyznaną przez Redakcję Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia. W 2010 został uhonorowany nagrodą „Złoty Fryderyk” za całokształt osiągnięć artystycznych.
★ Arek Skolik – perkusista i kompozytor. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in. tytułu „najlepszego perkusisty roku” oraz II miejsca w kategorii „perkusista roku” miesięcznika ”Gitara, Bas i Bębny”. W 2005 roku został uhonorowany przez Prezydenta Miasta Gliwice za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury muzycznej. Zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma Jazz Forum jako perkusista jazzowy. Arek Skolik należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią ze swoim muzycznym temperamentem. Jest nieprzeciętnie muzykalnym perkusistą o doskonałym warsztacie i poczuciu swingu, co stawia go wśród grona najlepszych perkusistów w kraju. Na stałe współpracuje z zespołem Graal trębacza Ziuta Gralaka. Nagrał z nim 4 płyty: „Graal 1”, „Graal 2”, „Truskawki”, „Graal – muzyka do filmu Łukasza Wylężałka „Darmozjad polski”. Prowadzi swój własny zespół Checkmate, z którym zrealizował 2 płyty „Checkmate” i „Mirror Gambit” . Jego autorskim projektem jest także płyta „Detour Ahead”. Przez kilka lat był perkusistą Stanisława Soyki, z którym nagrał 2 płyty „Nr 17” i „Live Pstrąg Zakopane”. Koncertuje z Joachimem Menclem w zespołach: JMTrio i Mencel, Logan, Skolik, a także z Jerzym Milianem w zespole „Sticks Quintet”. Inne płyty z jego udziałem to „It’s not easy” – New Bone, „On a misty night” – Skolik/Ślusarczyk/Kupiec, „Jitte” – Tymon Tymański Yass Ensemble. Współpracował z czołówką polskich muzyków jazzowych, m.in. z Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem, Zbigniewem Namysłowskim, Leszkiem Możdżerem, Tomaszem Szukalskim, Mietkiem Szcześniakiem, Lorą Szafran, Januszem Muniakiem, Piotrem Baronem, Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Jarosławem Śmietaną, Jerzym Małkiem, Janem Ptaszynem Wróblewskimi, a także z wybitnymi muzykami jazzowymi zza granicy, takimi jak: Lee Konitz, Steve Logan, Nina Stiller, Nigel Kennedy, John Zorn, czy Ronnie Cuber.
★ Tomasz Grzegorski – jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował nascenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma. W roku1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostali laureatami 1-gomiejsca na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach. W 1999 roku rozpoczął współpracę z Jerzym Małkiem i jego kwintetem. Zespół zdobył 1miejsce na festiwalach: Jazz Juniors’99, Pomorska Jesień Jazzowa’99, oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni 2000. Tomasz Grzegorski jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie’03. Od 2005 roku współpracuje ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym z którym to grał koncerty na całym świecie.Współpracował i nagrywał między innymi z:Januszem Muniakiem,Kazimierzem Jonkiszem, Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Kułakowskim, Jarosławem Śmietaną,Zbiniewem Namysłowskim, słowackim triem Nothing But Swing, Josef „Dodo” Sosoka Jazz Family oraz kubańskim trębaczem Lazaro Cruz’em. Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą min.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą,Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz na Starówce, Świdnik Jazz Festiwal,Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festival (Litwa), Swing White Nights (St. Petersgurg, Rosja), Jazzpod Hradom (Słowacja), Leverkusen Jazztage (Niemcy), Hague Jazz Festival (Holandia) i wielu innych.
Tradycje chmielarstwa na terenie Krasnegostawu i okolic sięgają początków XX wieku i wiążą się ściśle z osobą Tadeusza Fleszyńskiego (1886-1968), inżyniera chmielarstwa, członka Towarzystwa Rolniczego, jednego z inicjatorów budowy szkoły rolniczej, w której po II wojnie światowej pracował jako nauczyciel uprawy chmielu. Pod jego kierunkiem wykształciła się liczna kadra chmielarzy, co doprowadziło do powstania swoistego „zagłębia chmielowego”. Rozwój i liczne sukcesy krasnostawskiego chmielarstwa na przełomie lat 60. I 70., a także tradycje amatorskiego ruchu artystycznego sięgające XVIII wieku złożyły się na powstanie dożynek chmielowych.
Pierwsze Chmielaki odbyły się w dniach 11-12 września 1971 roku i miały charakter regionalny. O 1977 roku stały się imprezą ogólnopolską, w której uczestniczyły browary, twórcy ludowi i artyści z całego kraju, a także z zagranicy. W ciągu czterdziestu lat na chmielakowych koncertach wystąpiły największe gwiazdy polskiej piosenki, a także artyści zagraniczni (m.in. Gipsy Kings, Boban Markovic Orchestra, InGrid, Velvet czy Ray Wilson).
W ostatnim czasie formuła Chmielaków zyskała dużo nowych i atrakcyjnych elementów, nie tracąc jednocześnie swego tradycyjnego charakteru. Ewolucja święta na przestrzeni ostatnich lat zmierza ku wypracowaniu statusu i rangi Chmielaków jako renomowanego i najważniejszego w Polsce wydarzenia promującego kulturę piwa.
Zapraszamy do współpracy artystów jak i ośrodki kultury.